Norjan media porskuttaa yhteistyöllä – ja valtion tuella

11. lokakuuta, 2025

PTY:n 15 hengen ryhmä vieraili 5.-7. lokakuuta Norjan Bergenissä hakemassa oppia siihen, kuinka pitää paikallinen media elinvoimaisena toimialan murroksessa. Finnair järjesti ryhmälle yllätyksen perumalla maanantaiaamuksi varatut lennot, mutta sunnuntaiaamuun aikaistunut lähtö osoittautui onnelliseksi sattumaksi. Yleensä sateinen Bergen tarjoili sunnuntaina päivällä lämpöä ja auringonpaistetta. Perjantai-illan myrsky oli kaatanut puita ja katkonut sähköjä, mutta myrskyn jälkeen koitti kaunis poutasää ja maisemat Fløyenin huipulta olivat upeat.

Norjalaiset mediatalot kautta linjan ovat selvinneet median kriisistä kansainvälisestikin arvioiden ja tutkitusti erinomaisesti. Mediatutkija Tellef Raaben väitöstutkimuksen mukaan kriisistä selviytymisessä auttaa muun muassa norjalaisten entuudestaan korkea luottamus mediaan, omistuksen keskittyminen, teknologian tehokas käyttöönotto sekä maan yleinen vauraus.

Kahden päivän mediavierailujen aikana Raaben johtopäätöksiin oli helppo yhtyä: Norjassa mediatalot – myös kilpailijat – tekevät hyvin tiivistä yhteistyötä monin tavoin niin journalistissa hankkeissa kuin teknologisessa kehitystyössä. Bergenin ykköslehden Bergens Tidenden päätoimittaja Trond Olav Skrunes esitteli menestyvän lehden reseptiä saada bergeniläiset maksamaan digitilauksesta yli 20 euroa kuussa. Tärkeitä houkuttimia ovat esimerkiksi liikennekamerat ja jalkapallo.

BT:n pirteä paikalliskilpailija Bergensavisen luottaa ennen kaikkea paikalliseen tekemiseen ja nopeisiin uutislähtöihin aivan ydinkeskustan toimituksesta, kertoi päätoimittaja Guro Valland. Norjan TV2:n menestyksen keskiössä on vankka teknologinen osaaminen, kertoi yhtiön teknologiajohtaja Frode Drønen. Yhteistyötä juttutasolla asti tehdään tutkivan journalismin keskuksessa SUJO:ssa, kertoi keskuksen johtaja Kristine Holmelid.

Valtaosa vierailusta vietettiin Media City Bergenissä. Saman katon alle toimintojaan ovat tuoneet muassa sanomalehti BT, tv-kanavat TV2 ja NRK, media-alaan linkittyvät yritykset sekä  yliopistot. Media City Bergeniä johtaa Helge Svela.

Toimijoiden yhteistyötä helpottaa, että monet hankkeet saavat avokätistä tukea valtiolta. Sen lisäksi valtaosa etenkin pienemmistä paikallislehdistä saa merkittävää lehdistötukea.

Suomalaiseen silmään norjalaisten temppu tehdä journalismia kannattavasti perustuu ennen kaikkea kolmeen asiaan: vahvaan yhteistyöhön jopa kilpailijoiden kesken, teknologiaosaamiseen sekä valtion merkittävään rooliin rahoittajana.

Mediayritysten suhteellisen hyvästä taloudellisesta tilanteesta huolimatta myös Norjassa kansainväliset some- ja tekoälyjätit nähdään valtavana uhkana median tulevaisuudelle.

Mainiosti järjestyn matkan järjestelyistä kiitos etenkin pääsihteeri Antti Marttiselle sekä professori Carl-Gustav Lindenille.

Panu Tuunala

Kuvat Panu Tuunala ja Antti Marttinen